TYDZIEŃ DLA SERCA

TYDZIEŃ DLA SERCA

W dniach 17-24 kwietnia trwa ogólnopolska akcja „Tydzień dla serca”.

Ma ona na celu zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie niosą choroby serca i układu krążenia.
A dane są niepokojące – w Polsce stanowią one blisko połowę wszystkich zgonów.

Główne przyczyny tych schorzeń to przede wszystkim: palenie papierosów, nadużywanie alkoholu, nieodpowiednie odżywianie, brak ruchu, a co za tym idzie otyłość oraz narastający stres. Chcąc uniknąć problemów z sercem należy ograniczyć, a najlepiej wyeliminować  z naszego menu potrawy tłuste, zastępując je owocami, jarzynami i tłuszczami roślinnymi, rzucić palenie (jeden papieros skraca życie o 8 minut), ograniczyć spożywanie alkoholu, wprowadzić do rozkładu dnia ruch i aktywność fizyczną. Dla serca wskazane są ćwiczenia systematyczne, wykonywane w równym tempie: pływanie, biegi, jazda na rowerze.

W celach profilaktycznych należy:

- co najmniej 2 razy w miesiącu zrobić sobie pomiar ciśnienia tętniczego (optymalny wskaźnik to 120/80, dopuszczalny to 139/89), 
- raz w roku wykonać lipidogram, czyli pomiar cholesterolu w organizmie (dopuszczalna norma to 200 mg/dl), stężenia trojglicerydów (mniej niż 180 mg/dl) i pomiar cukru (na czczo 60-100 mg%), 
- raz na 2 lata wykonać elektrokardiogram (EKG).
 

Wskaźnik zachorowania na choroby serca i układu krążenia wzrasta  u mężczyzn po 45. roku życia, a u kobiet po 55. roku życia.

PAMIĘTAJMY!

Wiosna to dobry czas, by zmienić swoje przyzwyczajenia żywieniowe i zacząć więcej się ruszać. Zachęcamy do dbania o siebie.